Yakın zamanda Facebook, Instagram gibi sosyal medya devlerinin Meta programı altında birleştiğini duymuşsunuzdur. Peki ya Metaverse kavramı nedir?
Metaverse, birçok insanın kendi sanal temsilcilerini veya avatarlarını çalıştırırken birbirleriyle ve dijital nesnelerle etkileşime girebildiği, her zaman açık olan sanal ortamlardan oluşan bir ağdır. Teknik olarak bir sanal gerçeklikte, çok oyunculu çevrim içi rol yapma oyunu gibi düşünülebilir.
Metaverse kavramını ilk olarak bilim kurgu yazarı Neal Stephenson, 1992 tarihli romanı “Snow Crash”te, kahramanı Hiro Protagonist’in sosyalleştiği, alışveriş yaptığı ve avatarı aracılığıyla gerçek dünyadaki düşmanları yendiği sanal dünyayı tanımlamak için kullanmıştır. Metaverse dünyasında üç temel etken bulunmaktadır: varlık, birlikte çalışabilirlik ve standardizasyon.
Varlık, sanal başkalarıyla birlikte sanal bir alanda bulunma hissidir. Bu his sanal gerçeklik gözlükleri gibi sanal gerçeklik teknolojileri aracılığıyla elde edilir. Birlikte çalışabilirlik, avatarlar ve dijital öğeler gibi aynı sanal varlıklara sahip sanal alanlar arasında sorunsuz bir şekilde seyahat edebilmek anlamına gelir. ReadyPlayerMe, insanların Animaze gibi uygulamalar aracılığıyla Zoom toplantıları da dahil olmak üzere yüzlerce farklı sanal dünyada kullanabilecekleri bir avatar oluşturmalarına olanak tanır. Aynı zamanda kripto para dünyası için de transfer olayını kolaylaştırır. Standardizasyon ise meta veri deposunda platformların ve hizmetlerin birlikte çalışabilirliğini sağlayan şeydir.
Peki ya Metaverse’ün geleceği nedir?
Facebook CEO’su Mark Zuckerberg bir röportajda, Metaverse’ün günümüzün sosyal medyası gibi sürükleyici olmayan platformların yanı sıra sanal gerçeklik gibi sürükleyici 3D medya teknolojilerini kapsadığını ve bunun oyun için olduğu kadar iş için de olacağı görüşünü açıkladı. Meta, Zuckerberg’in sunumunun sonlarına doğru 10 dakikalık bir bölümde kendisini rakiplerinden ayırmaya çalıştı. Meta’s Reality Lab’ın baş bilimcisi Michael Abrash, avatarları gerçekçi yaparak, gerçekçi etkileşimli ortamlar yaratarak kullanıcıların ince el hareketleriyle girdileri kontrol etmesine izin verecek prototip teknolojisini gösterdi, ancak herkes Meta için pozitif düşünceler taşımamakta. Gazeteciler, uzmanlar ve politikacılar bunun daha iyi ve hayal edilmiş bir geleceğe odaklanarak dikkatleri Facebook’un gerçek, mevcut sorunlarından uzaklaştırma girişimi olarak görmekteler.
Metaverse bir gün Ernest Cline‘ın “Ready Player One”ın gösterişli kurgusal Vahasına benzeyebilir, ancak şu an hala daha gelişme aşamasındadır. Bunun sonucu olarak ya gelecekte yaygınlaşıp akıllı telefonlar gibi herkesin ulaşabileceği bir araç olacak ya da başarıya ulaşamamış bir çalışma olarak arka plana atılacak. Neler olacağını bizler de merakla bekliyoruz.
İlginizi çekebilir: Metaverse Teknolojisinin Hukuki Değerlendirmesi