Size “Dünkü League of Legends maçını izledin mi?” ya da “Counter Strike’ta favori takımın hangisi?” diye sorsam, ne cevap verirsiniz? Başta hangi konudan söz ettiğimi anlayamayabilirsiniz. Teknolojinin ilerlemesi ve dijitalleşmenin hızla artmasıyla spor da kendini sanal aleme taşıdı. Bu sanal spor türü Espor olarak adlandırılıyor. Espor son dönemde gençler arasında oldukça yaygınlaşan aynı zamanda da orta yaş ve üzeri bireylerin anlamakta zorlandığı hayatımıza yeni giren bir kavram. Anlaması ve anlamlandırması biraz hatta bazı kişiler için zor gelebilir. Kimseyi yadırgamamak lazım sonuçta insanların alışkanlıkları bırakıp yeniye yönelmesi hemen olacak bir şey değil.
Espor Nedir?
Espor, kısaca tanımlamak gerekirse çeşitli bilgisayar oyunlarında, uzmanlaşmış ve resmi olarak lisanslanmış kişilerin online oyunlar üzerinde en iyi olmak için rekabet etmesidir. Böyle söyleyince neden spor dendiği anlaşılıyor aslında. Sonuçta basketbol, futbol gibi toplumların algılarında yer edinmiş oyunların da amacı bu. Fakat burada sporu nasıl tanımladığınıza göre görüş ayrılıkları oluşabilir. Bedensel aktivite olmadığı için spor kabul etmeyenler de olacaktır ama resmi olarak bazı ülkelerce tanınmış ve spor kabul edilmiştir.
Her sene katlanarak büyüyen video oyunları ve teknolojilerinin bir kolu olan Espor, ülkemizde tam bilinmese de giderek bilinirliği artıyor. Amerika, Güney Kore, Çin ve Avrupa’da video oyunlarının online oynayabilme özelliğine sahip olmasından beri var. Aslında çok da yeni bir kavram değil fakat son 10-20 yıl içerisindeki bilgisayar teknolojilerindeki gelişmeler ve sosyal medya ile kar topu efektine kapılmış durumda.
Her sene büyük küçük fark etmeden onlarca hatta yüzlerce Espor organizasyonu düzenleniyor. İzleyici sayılarında ise anlık yüz binlerin bulduğu organizasyonlar var ve izleyici sayıları giderek artmakta. Hatta büyük organizasyonlara dünya devi markalar reklam veriyor, sponsor oluyor. Futbolda bile göremeyeceğiniz markaların sponsorluklarından söz ediyoruz. Espor kendince bir endüstri oluşturmuş durumda. Güney Kore ve Çin bu endüstriyi daha da ciddiye aldı ve devlet düzeyine taşıdı. Esporla ilgili federasyonlar kurup yasa çalışmalarına başladılar.
İlk bakışta bütün gün bilgisayar başından kalkmayan ve saatlerce oyun oynayan asosyal gençler topluluğu gibi gözükse de konunun derinliğine inildiğinde işin pek de öyle olmadı çok aşikar. Dijitalleşme arttıkça her gün hayatımıza yeni kavramlar giriyor. Espor da bunlardan bir tanesi.
İlginizi çekebilir: Sporun Dijitalleşmesi: Espor